V škole by sa mali deti naučiť písať a čítať. Štúrovská forma slovenského jazyka pôvodne vychádzala z pravidla Píš ako Počuješ, s cieľom zjednodušiť písanie. Neskôr však bola obohatená o historické dedičstvo ypsilon1 ktoré učenie písania výrazne skomplikovalo.
Po skončení základnej školy by každý žiak mal ovládať pravopis. Veľa deviatakov však aj napriek stovkám hodín učenia pravidiel a výnimiek robí pri písaní i–y v slovách chyby2. Množstvo výnimiek pri písaní y-i sa počas školy nedokážu naučiť. Môže to vyplývať z toho, že pravidlá pre písanie i-y sú nedostatočné alebo natoľko zložité, že sa dajú ťažko osvojiť.
Písanie si však osvojujú až pomocou chýb, ktoré im učitelia zvýrazňujú červeným perom v diktátoch. Zlé známky z diktátov vedú k sklamaniam. Nahradením ypsilonu mäkkým i by pomohlo s vyučovaním písania.3
DennikN – Ako sa dostal ypsilon do slovenciny ↩
Problémové pravopisné javy vo vyučovaní slovenského jazyka na 2. stupni základných škôl. Univerzita Komenského v Bratislave PdF PdF.KSJL. 2016 ↩
Snaha rôznych skupín učiteľov. Napríklad: Mikuláš, Štefan a Ladislav Fekiačovci ↩